100 arbeidsdager med Korona har endret arbeidslivet for alltid

I skrivende stund har det gått 100 arbeidsdager (148 dager totalt, påske, 21 helger og en sommerferie) siden utbruddet av Korona (Covid-19) i Norge. Dette førte til at vi stengte ned landet 12. mars og har ført til dramatiske endringer for både privatpersoner og arbeidsliv. Aldri før har vi vært så begrenset i bevegelsesfrihet og landet har hatt hjemmekontor, hjemmeskole og liten fysisk sosialisering. Social distancing har blitt et begrep, men burde heller vært physical distancing da vi har funnet måter å være sammen uten å være fysisk sammen. Dette har endret arbeidslivet og digitalisert skole og arbeidsliv i en fart vi tidligere bare kunne drømme om. Teknologiekspert og partner i Otte, Torgeir Waterhouse mener at vi har endret arbeidslivet i like mye løpet av uker under Korona i stedet for 10-15 år.

Hjemmekontor har hatt sine fordeler og ulemper, de strukturerte og selvstendige har blitt mer effektive uten forstyrrelser – andre har opplevd frustrasjon og negativ produktivitet.

Reiser og digitalisering av møter

Det ble for mange en stor endring fra møter i møterom til møter i det digitale rom. Microsoft Teams, Skype, Google Hangouts, Zoom og andre aktører har virkelig tatt av de siste 100 arbeidsdagene. Dette har gjort at de som tidligere ikke «likte» videomøter har nå fått så mye erfaring med det at det føles mer naturlig nå. Dette har vist seg at er en meget effektiv form for møter som fungerer godt når deltakere er strukturert og føler at det er naturlig. I starten var det «skummelt» å vise ansiktet på skjermen, men etter hvert ble flere positive til dette. Nå er det enkelt å «ringe opp» en kollega som sitter i en annen etasje eller annen by eller land og ta en prat med video. Nå som mange av tiltakene fra Korona slippes mer og mer opp blir det flere som returnerer til kontorene, men min misstanke er at møtene vil fortsette å være digitaliserte. Dette vil føre til færre reiser og dermed mindre utslipp av Co2 og lavere kostnader for møte/reisevirksomhet. Det har ganske enkelt blitt mer normalt å ta en videosamtale for å samles og diskutere eller presentere ideer. Det vil da si at samarbeidsverktøy har blitt og vil fortsette å bli stadig viktigere. Det vil også påvirke reisevirksomhet, leverandører av tjenester tilknyttet reise og leverandører av videokonferanse utstyr.

Hygiene

Det er viktig med hygiene for å forebygge sykdom og for Korona har dette virkelig påvirket oss alle. Det er fantastisk å se at sykefraværet er lavere gjennom korona-perioden enn normalt. Dette er trolig grunnet veldig gode tiltak i dagligvarekjedene som vil fortsette også etter at pandemien er over for denne gang. Det er trolig mye å hente på produkter som hjelper oss i hverdagen med å forenkle hindring av smitte. Salget av Anitbac har skutt i været og dette er en av de store vinnere i markedet i dag.

Underholdning

Det har nå blitt vanlig for artister å strømme sine konserter og opptredener og det viser seg at folk frivillig og på oppfordring har betalt via Vipps, Patreon eller andre for å støtte artister i tiden vi har under Korona. Det viser seg at flere også betaler for strømmetjenester og tall fra april viser blant annet at 58% av nordmenn betaler for en musikktjeneste. Netflix er også en stor vinner her som forventet er det mye tid hjemme og dermed også tid til underholdning i hjemmet noe børsen reflekterer for Netflix sin del. Ikke minst har mange mennesker deltatt på konserter på steder man tidligere ikke trodde var en arena for dette. Det har blitt avholdt konserter i det populære spillet Fortnite der 12,3 millioner deltok på konserten live på samme tid verden over!

Selvfølgelige parter som er berørt

Det er helt klart mange andre bransjer som også er berørt. Hoteller og reiseliv generelt er selvfølgelig veldig sterkt berørt her og utelivsbransjen generelt. Alt som baserer seg på at mennesker samles er bransjer som sliter i denne tiden. Restauranter, cafeer, velvære- og treningsbransjen er veldig utsatt og jobber seg nå opp igjen etter nedstengningen. Utfordringen er at mange har gått til XXL eller andre aktører for å kjøpe treningsutstyr og mange har endret vanene sine – flere løper og sykler enn tidligere så mange vil trenge hjelp tilbake etter denne perioden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.