Det er ikke et krav etter innføringen av GDPR (General Data Protection Regulation, på norsk Personvernforordningen) om å få et samtykke til å sende e-post til deg! Det som har med GDPR å gjøre i denne forbindelse er muligheten til å behandle personopplysninger i tråd med regelverket, i denne sammenheng din e-postadresse. Hvordan denne lagres, sikres mot uvedkommende og behandles er viktig at er i tråd med GDPR. Når det gjelder direktemarkedsføring som for eksempel nyhetsbrev er dette dekket under berettiget interesse, Se Prop. 56 LS (2017–2018) punkt 47. «Behandling av personopplysninger i forbindelse med direkte markedsføring kan anses for å være en berettiget interesse.» Så i tråd med GDPR er du trygg…. men fortsatt ikke lovlig!
Det er mye som skrives om GDPR og ikke minst er det veldig mange som skal ha et samtykke til å sende deg nyhetsbrev (noe jeg også ønsker). Her er det mange som gjemmer seg bak GDPR, men dette skulle egentlig vært i orden veldig lenge. Det er og har vært siden 2001 etter markedsføringsloven § 15 forbudt å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer med «kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon» uten at det foreligger samtykke på forhånd. Det er her det gjentakende samtykket kommer inn og mange har ikke dokumentasjon på at du har gitt samtykke, men sender fortsatt nyhetsbrev. Denne blandingen mellom hva som er GDPR og markedsføringslovens §15 er ofte å se, men nå vet du bedre.