Data er den nye (gjenbrukbare) oljen

Data brukes ikke opp, men kan gjenbrukens av mange parter på flere måter

Olje er en begrenset ressurs som i tillegg forurenser, men har fortsatt løftet samfunnet til nye høyder og gitt store økonomiske gevinster. Det er på tide å se på nye, helst gjenbrukbare, kilder til en videre økonomisk vekst. Data kan brukes på nytt og på nytt og på nye måter. Data må struktureres og eksponeres på en måte som gir verdi for sluttbruker, bedrift og for samfunnet. Data blir ikke brukt opp og kan brukes av mange uten at den tar slutt – den genererer mer data gjennom bruk da vi kan analysere hva som brukes og til hva. 

 

Er offentlig data den nye oljen?

Verdien av data likestilles med kapital og arbeidskraft, og vi ser en teknologirevolusjon innen analyse, utnyttelse og prosessering av data som dette.

https://www.innovasjonnorge.no/no/om/nyheter/2016/offentlig-data-er-den-nye-oljen/

Ser vi på hva som er nyttige tjenester i dag ser vi fort at det er datadrevet. Ta samfunn som sosiale medier, dette fungerer kun fordi data (diskusjoner, innlegg, meninger og bilder) deles.

Treningssamfunn som Strava der man logger data for egen del, men blir en del av et samfunn ved at andre også kan se øktene og kommentere og gi «kudos«. Det er også mulig å opprette løp eller grupper som gir eierskap til sluttbrukere til produktet Strava utvikler og vedlikeholder – de har en plattform for trening.

Google samler data fra mobiltelefoner til brukere og bruker denne dataen for å gi den beste ruten fra A til B. Skal du kjøre fra Oslo til Trondheim og det oppstår en trafikkulykke vil Google gi anbefalte veier og estimere tiden du kan spare.

Hva er din olje?

Hva har du og din bedrift som kan brukes på nye og bedre måter? Det er ofte nødvendig å se bedriften med eksterne øyne for å identifisere styrker og svakheter som kan foredles til et nytt forretningsområde. Det å utvikle bedriften din i tråd med strategien, eller også ved å endre strategien er det forretningsutvikling handler om. Det å se nye muligheter og kapitalisere på disse er viktig for en hver bedrift, men veldig ofte får man ikke løftet blikket nok til å gjøre dette.


Hva gjør du for å gripe mulighetene som allerede ligger der å venter på at du skal hente dem ut?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *