Etter to dager på Oslo Business Forum sitter jeg igjen med mange nye impulser og en del bekreftelser på at det er mye jeg også gjør rett. Jeg opplevde det både som inspirerende og utfordrende da det var flere emner her som gjør at i alle fall jeg måtte tenke meg litt om – ikke minst om skala og konsekvens av beslutninger og hva man gjør. Her er mine refleksjoner.
De sterkeste øyeblikkene for meg var Sineks oppfordring om å be om hjelp, Malmgrens «imagination is more important than analytics», Rinnes flux mindset og panelet som utfordret oss til å tenke versjon 2.0.
Jeg dro hjem med en følelse av at godt lederskap ikke handler om å ha alle svarene, men om å stille de riktige spørsmålene, skape gode opplevelser og bygge en kultur som tåler usikkerhet.
Jeg anbefaler alle så Simon Sinek sin Ted Talk fra 2009 som virkelig er verdt å se
Dag 1 – 24. september
“Staying Ahead in an Unpredictable World” – Pippa Malmgren
Hun minnet oss på at det ikke bare handler om hardware og software, men også om «heartware» – verdier, empati og menneskelig innsikt.
Hun brukte sterke eksempler for å se ting i perspektiv: Svalbard som hub for satellitter, Helium³ for nuclear fusion, space based solar power, mining på asteroider (Psyche alene verdt 10 quintillion dollar), stable coins som ny valuta, og 3D-printede hus både i Texas og på månen.
For meg var dette det sterkeste foredraget på dag 1. Det traff godt både i ambisjon og relevans, og satte tonen for resten av dagen. Jeg tok særlig med meg at «imagination is more important than analytics» – et perspektiv jeg synes vi trenger å minne oss selv på oftere. Det er faktisk mulig å gjøre noe når vi kan forestille oss det!
“Navigating Uncertainty & Building Future Resilience” – April Rinne
Hun utfordret oss til å se all endring – både forutsigbar og uventet – som muligheter.
Den beste setningen var: «Uncertainty is opportunity in its purest form.» Jeg er i utgangspunktet positiv til endring og mistrives med status quo, så mye av dette føltes kjent og lite nyttig, men flere av mine kolleger falt helt for dette innlegget. Det viser at ulike mennesker tar med seg ulike ting, og at programmet klarte å treffe bredt!

“Never goal alone” – Diana Kander
Hun minnet oss på at suksess ofte kan gjøre oss blinde. Jo mer vi tror vi vet, desto mindre stiller vi spørsmål. Innovasjon starter med nysgjerrighet og kraften i å stille de enkle, men riktige spørsmålene: «hvorfor?», «hva hvis?» og «hvordan kunne vi gjort dette annerledes?».
Hun utfordret oss også til å kill the zombies (prosjekter uten verdi), lage en pit crew (team som ser prosessene utenfra) og aldri «goal alone» – vekst skjer alltid sammen med andre.
Jeg likte spesielt bildet hennes: ikke se på hva Vanilla Ice driver med, men på hva Snoop gjør. De var begge store på et tidspunkt – men mens Vanilla Ice ble stående på én stor hit, fortsetter Snoop å skape nytt. Hun stilte oss spørsmålet: Hvor er du på skalaen fra Vanilla Ice til Snoop Dogg? Det traff, fordi det handler om å følge de som fortsatt innoverer, ikke de som lever på gamle bragder.

“Data tells your story” – Aksel Lund Svindal
Han viste hvordan selv en individuell idrett bygger på fellesskap. «It’s better to fight together for gold than alone for eighth place.»
Jeg tok med meg spesielt dette: 90 % tillit er ikke nok – du må dele alt. Vi må dele både styrker og svakheter hvis vi skal gjøre hverandre bedre. Det fikk meg til å reflektere over hvordan vi bruker data. Tallene betyr lite alene – det er hvordan vi deler dem, snakker om dem og bygger kultur rundt dem som skaper resultater.
“How the World’s Best Leaders Unleash the Most Powerful Force in Business” – Marcus Buckingham
Han pekte på at vi som ledere er «experience makers». Det vi beslutter og gjør påvirker mennesker rundt oss. Hvis vi ikke designer opplevelser, skjer de uansett – men ofte med uønsket resultat. Vi må derfor designe «love into experiences».
Dette traff meg fordi jeg ser hvor viktig det er å skape steder der folk faktisk trives og ønsker å være. Hvis de som jobber hos oss elsker å være der, vil også kundene merke det. Buckingham leverte sterkt, og selv om fokuset på «love» ble litt mye etter hvert, var starten på foredraget hans knallsterk og traff meg godt.
Oppsummert fra dag 1:
Jeg tar med meg tre ting:
- Behovet for fleksibilitet – vi må investere i organisasjoner og ledere som ikke bare tåler endring, men aktivt omfavner den.
- At små spørsmål kan skape stor bevegelse – undervurder aldri kraften i å stille enkle spørsmål.
- At kultur og tillit er limet i krevende tider – prestasjon krever at folk føler seg sett, verdsatt og trygge.
Dag 2 – 25. september
Side-event panel: “Fremtidens ledelse og innovasjon”
– med Kristin Skogen Lund (Styreleder INSEAD), Rune Garborg (CEO Vipps) og Gard Thommassen (IT-direktør UiO). Moderator: Siri Riis Evensen (CEO IBM Norge).

Dette panelet ble for meg en av de mest praktiske og inspirerende delene av hele OBF. De snakket rett ut om hva som skal til for å bygge en kultur og organisasjon som faktisk klarer å innovere – og flere av poengene sitter fortsatt i.
- Kultur og eierskap
Passion + eierskap = innovasjon. Ansatte må føle at de eier arbeidet sitt og kan bruke sin kompetanse fullt ut. Organisasjoner som gir plass til utradisjonelle eller «rare» ideer, bygger sterkere innovasjonskraft. - Nye verktøy til alle – tidlig
Schibsted ga alle ansatte iPhone da mobilskiftet kom i 2007 – uavhengig av stilling. På samme måte ble også ChatGPT gjort tilgjengelig for alle tidlig, ikke bare for teknologene.
Poenget: nye verktøy må ut til hele organisasjonen med en gang. Det skaper felles forståelse, eierskap og kreativ bruk og gir grobunn for nye tanker og kreativitet. - Innovasjon krever aksept for feil
Vipps har en egen “fuck-up”-kanal. Feil ses som læring, ikke nederlag. Bedre å lykkes med få, store initiativ enn å lande på mange middels prosjekter. Dette er noe vi også har gjort noe med hos oss i Digitale Medier, men ikke i like sterk grad – kanskje vi skal pushe denne mer?
Jeg synes dette er en sunn påminnelse: eksperimentering og feil må være en del av utviklingen, ikke noe vi skjuler – det er feilene vi lærer av for å bli bedre, suksessen har vi allerede klart. - Ambisjonsnivå
Norske selskaper må våge å tenke større. Skal vi være lokale løsninger, eller sikte europeisk og globalt?
Jeg kjente meg igjen i dette: vi kan lett bli komfortable i hjemmemarkedet, men veksten og utfordringene krever at vi tør å løfte blikket. Kanskje kan vi ikke bare tenke utenfor boksen, men utenfor landets grenser – verden er ganske mye større nedslagsfelt enn Norge… - Offentlig sektor og digitalisering
Norge har verdifulle data og høy kompetanse, men mister fart på grunn av tungrodde prosesser. Panelet foreslo flere parallelle prosjekter, mer smidighet og større vilje til å bygge selv fremfor å kjøpe utenfra. Hvorfor skal vi gi dataene våre til utalandske firma når vi egentlig kan bygge læringen her hjemme? - AI og fremtidens arbeid
AI gir tre typer gevinster: effektivisering (frigjøre tid fra rutiner), produktforbedring (bedre tjenester for brukerne) og disruptiv innovasjon (nye forretningsmodeller). Poenget: alle ansatte må involveres, AI skal ikke være et ekspertverktøy, men en felles ressurs.
Jeg tok med meg at vi må slutte å snakke om AI som noe “spesielt”. Det må bli en naturlig del av hverdagen – som e-post eller mobil en gang var nytt er ikke dette noe vi ser på som et konkurranse fortrinn.
Kort konklusjon fra panelet:
Del ut nye verktøy tidlig. Bygg kultur for eierskap, passion og feil. Tenk større – våg å sikte globalt. Og utnytt AI og data som nasjonal konkurransekraft.
“Leading with Clarity in a Complex World” – Bob Sternfels
Han minnet oss om at strategi og struktur er viktige, men ikke nok uten godt lederskap. Han pekte på at baseline uncertainty har doblet seg siden 1990.
Jeg kjente meg igjen i dette. Vi kan lage gode planer, men det er evnen til å lede gjennom usikkerhet som til slutt betyr mest.

“Artificial Intelligence – Everything, everywhere, all at once” – Priya Lakhani
Hun sa det rett ut: «AI is not magic, it’s math.» Hun la til at mange bedrifter snakker om AI som tenåringer snakker om sex – alle sier de gjør det, få gjør det bra.
Jeg måtte le, men det traff. Det fikk meg til å tenke på hvordan vi selv kan bruke AI mer jordnært og målrettet – ikke som et sideprosjekt, men der det virkelig gir verdi. Ikke minst trenger vi å ta AI til oss og virkelig utnytte det til sitt fulle potensial.
“Future of Work: Best Practices for Navigating Generational Shifts” – Eliza Filby
Hun viste at generasjonskløfter handler mer om verdier enn teknologi. Det handler om måten vi kommuniserer og hva vi forventer.
Dr Eliza Filby viste at generasjonsforskjeller handler mer om verdier enn teknologi:
Gen Z forventer tydelige verdier og formål
Millennials krever fleksibilitet og mening
Gen X bygger bro mellom generasjonene
Boomers står for lojalitet og stabilitet
Godt lederskap handler om å bygge broer – ikke barrierer.
Jeg tok med meg at vi må involvere alle når vi innfører ny teknologi – ikke bare en utvalgt gruppe. Det handler om kultur og eierskap, ikke bare om verktøy.
“Next Era Leadership” – Terence Mauri
Han var krystallklar: nøling er farligere enn disruption. Han introduserte Bureaucracy Misery Index – et begrep jeg synes traff spikeren på hodet.
For meg var dette en av de beste delene av hele konferansen. Jeg ser at alle bedrifter jeg har vært i, har hatt en betydelig andel byråkratisk frustrasjon – prosesser, rapportering og lag på lag av rutiner som stjeler energi og tid. Mauri beskrev hvordan mange organisasjoner enten lever i panikksonen eller i komfortsonen, og jeg kjente meg veldig igjen i det.
Han minnet oss også på at det er bedre å lykkes skikkelig med to av ti initiativer enn å gjøre ni av ti halvveis. Jeg tenker at her har vi mye å hente: å tørre å kutte ned på byråkratiet, slippe opp farten, og gi mer rom for handling fremfor kontroll.

“Bringing Leadership to Life” – Gianpiero Petriglieri
Han sa at leadership is a kind of love. Ekte lederskap handler om å se mennesker, tro på dem og skape rom der de kan være seg selv.
For meg var dette kanskje den sterkeste påminnelsen. Jeg ser det i både jobb og frivillighet: kultur er ikke noe vi kan sette på pause når vi er travle. Det er fundamentet.

“Optimism is not naive” – Simon Sinek
Det er fortsatt ikke noe tvil hos meg – Simon Sinek leverte og det å sitte i salen å faktisk være der var mye mer enn å se på opptaket i etterkant. Simon Sinek har en veldig god ledelsesfilosofi som kort oppsummert kan sies å være; Vit hvorfor du gjør noe og hva er grunnen til at firmaet eksisterer. Alle vet hva de gjør og de fleste vet hvorfor de gjør det, men hvorfor de gjør det er en helt annen sak. Finn ditt hvorfor, led med hjertet og vis at du har ryggen til dine ansatte – vis sårbarhet og skap tillitt. Du trenger ikke gjøre dette alene!

Simon Sinek pekte på at optimisme ikke handler om å late som ting er enkle, men om å velge å se muligheter selv når det er tøft. «You feel overwhelmed because you believe you need to have all the answers. Ask for help.»
Jeg kjenner meg igjen i følelsen av å burde ha oversikt og kunnskapen selv, men jeg ser at lederskap ofte handler mer om å dele usikkerhet og involvere andre. Det traff meg ekstra sterkt fordi jeg ofte opplever at kulturen rundt ledelse forventer svar og kontroll. Sineks budskap minnet meg på at å be om hjelp ikke er et tegn på svakhet, men på godt lederskap!